Je kent het ongetwijfeld.

Je weet zelf best wat goed voor je is.

Er is zelfs een huisarts die begon met patiënten te vragen: wat denk JIJ dat er gebeuren moet? En tot grote verbazing begonnen mensen dan uitgebreid te vertellen dat ze moesten stoppen met roken, of meer bewegen, zich minder zorgen te maken, ander werk moesten zoeken, minder werken, weg bij hun partner, terug naar hun ex, en noem maar op! Die huisarts hoefde dus niet meer zo hard te werken om mensen te overtuigen een borreltje minder te nemen, de hond vaker uit te laten, enzovoorts!

Waar ik benieuwd naar ben: kwamen die mensen daarna in beweging, en vervolgens tot blijvende verandering?

Want we weten het allemaal wel… wat we zouden moeten doen.

Waarom doen we het dan niet?

Wat heb jij je voorgenomen, maar nog niet uitgevoerd? Vaker mediteren? Sporten? Zoetigheid laten staan? Boosheid loslaten?

En: is het écht belangrijk voor je?
Heb je al afgewogen hoe belangrijk?

DOEN OF NIET?

Het leuke is: soms kun je beter lekker besluiten om je goede voornemen weer los te laten, en te gaan genieten. In plaats van te leven met een knagend schuldgevoel. Omdat je er tóch niks aan gaat doen!

Blijft ‘t knagen? Is het toch wel belangrijk dat je in actie komt?

Duurzame verandering is complex, maar het kan wel! Vier componenten zijn nodig.

Met al deze vier stappen kom je er wel:

1) Motivatie
Onderzoek voor jezelf: wat gebeurt er eigenlijk voor negatiefs als ik doorga op de oude voet? Laat dat echt goed doordringen. Zonder emotie is het lastig om in actie te komen. Laat de consequenties van wat je NIET meer wil echt voelbaar worden voor je!
En tegengesteld: wat brengt je gewenste, nieuwe gedrag je voor voordelen? Zet dat op een rijtje, maak het groter, en proef alvast de smaak van wat er voor je gaat veranderen als je doorzet. Zo maak je je positieve motivatie krachtiger.

2) Overtuigingen
Wat geloof jij diep van binnen nog over jezelf dat jou nu weerhoudt?
Wat mag je in plaats daarvan gaan geloven? Als je bijvoorbeeld assertiever wilt zijn, maar diep van binnen gelooft dat assertieve mensen (op momenten) altijd egoïstisch zijn, dan lukt die verandering niet zonder wat psychodynamisch gesleutel 🙂

3) Externe factoren
Nieuwe routines opzetten, praktische stappen zetten is nodig voor succes. Regel support vanuit je omgeving; wat kun je doen om jezelf te ondersteunen? Wat kan bijdragen aan je succes?
Besluit wel bewust om dit neer te gaan zetten. Onderzoek daarom eerst: geloof ik zelf écht dat ik krachtig genoeg ben? Besluit ik om hier écht voor te gaan?

4) Bestendiging, bewustzijn verankeren
Hoera, je bent aan het veranderen! Reflecteer. Blijf bewust een periode bezig met je proces! Schrijf reflecties op in een notitieboekje, praat erover met anderen. Vier je successen, accepteer een terugval – en gebruik deze om ervan te leren.
Zo ga je steeds meer gaan merken dat jij bewust competent bent geworden in je nieuwe, gewenste gedrag. Hierdoor zul je je nieuwe gedrag blijven toepassen. Je zult merken dat je gewenste verandering na een tijdje ‘gewoon’ is geworden.

PROFESSIONELE ONDERSTEUNING

Op eigen kracht kun je hierin heel ver komen en ook slagen. Wees realistisch; jij weet wel van jezelf wat je nodig hebt aan externe steun om je veranderingsproces voor jou te laten werken. Luister daar dus naar.

Want uiteraard kun je jezelf ondersteunen in je proces met een coach!
Neem contact op met me als je het niet alleen wilt doen, om je proces helder te krijgen, om innerlijke obstakels aan te pakken, of als iets jou eerder nog niet lukte, maar je nu beslist wil gaan voor succes.

(Visited 52 times, 1 visits today)